13 квітня
В рамках тижня безпеки життєдіяльності " Помічай, упізнавай, поводься безпечно" у 4- Б класі проведено гру-подорож " Подорож у світ безпеки"
Учні переглянули мультфільм " Помічай, упізнавай, поводься безпечно"
Повторили правила безпеки на дорозі, правила поводження з електроприладами, як поводити себе з незнайомцями, пригадали про мінну безпеку, правила поведінки під час повітряної тривоги.
Провели вікторину " Правила безпеки підвищення обізнаності про ризики вибухонебезпечних предметів"
27.04.2022
Тема: Що таке цивільна оборона?
Дрімає Всесвіт на травинці,
Підперши зіркою щоку.
Стоїть по пояс у росинці
Ромашка в білому вінку.
Всесвіт. Він – неосяжний, нескінченний. В ньому – велетенському і
загадковому, час від часу відбуваються події. Однією з таких особливих,
важливих подій стало народження нашої планети. І хтось – надзвичайно
розумний і мудрий, подарував їй блакитні очі та зелено-оксамитову сукню і
назвав її красивим та ніжним ім'ям – Земля, яка, народившись, дала нам
найдорожче – життя. Давно те було, ніхто не пам’ятає, можливо, 4, а може,
5 мільярдів років тому. Але вона залишилась такою ж молодою, вродливою,
осяяною золотими промінчиками сонця і люблячою все, що знаходиться на
ній.
Разом з нею завжди були краса і стихія, добро і зло. Від краси і добра
Земля раділа, ставала ще кращою, а від зла і стихії сумувала, тривожно
здригалась.
- Сьогодні ми будемо вести мову про красу нашої планети та стихійні лиха,
які інколи завдають людям, Землі та всьому живому багато горя.
- Життя наше вирує на поверхні земної кори. Уявіть собі таку картину: теплий сонячний день. Весело щебечуть пташки. Сяє ласкаве сонечко. Граються щасливі діти. Пухнасті бджілки п'ють солодкий нектар з пахучих квітів…І раптом птахи тривожно закружляли, здригнулась Земля. Падають стовпи, валяться будівлі… Від страху тріпоче серце. - Як ви гадаєте, яка стихія почала знищувати красу? (Землетрус). - А що ви знаєте про землетрус?
Плити земної кори постійно рухаються: то розходяться в сторони, то
наповзають одна на одну. Коли одна плита стикається з іншою, слабкі місця
земної кори руйнуються. При цьому виникає поштовх, струс Землі –
землетрус. Місце на поверхні Землі, під яким це відбувається, називається епіцентром
землетрусу. В епіцентрі сила землетрусу найбільша. Чим далі від епіцентру,
тим вона менша. Це нагадує хвилі, коли кинути камінь у воду. Земна кора коливається безперервно. Але землетрусами вважаються
тільки найсильніші коливання. Під час землетрусу поверхня Землі раптово
здригається, наче дихає. Від цього руйнуються будівлі, появляються тріщини
в землі. Передбачити землетрус дуже важко. Зупинити неможливо. Та перед цією
стихією можна помітити тривожну поведінку тварин, рибок в акваріумі,
почути гуркіт, що наростає. Станції, що записують «подихи» Землі,
розташовані у різних місцях земної кулі.
- Зорі, мов ліхтарики малі,
Уночі з'являються поважно.
Небо починається з Землі
І збіга у вічність, неосяжність… У якому місці ми б не перебували – скрізь над нами небо. По ньому пливуть
пухнасті хмаринки, освітлені сонцем. У ньому літають щасливі птахи та
срібнокрилі літаки. У небі народжується ранок, а ввечері, коли заходить
сонце, на ньому вимальовуються місяць і зорі. Небо дарує нам теплий дощик
і кумедні красуні – сніжинки. В блакитному просторі сяє різнобарвна веселка.
Та інколи небо стає грізним і навіть небезпечним. Коли це буває?
(Під час грози).
- Як ви розумієте слово «гроза»?
- У природі є дрібнесенькі заряджені частинки. Вони неоднакові. Одні з них
позначають знаком (+), інші – (-). Вони мають електричний заряд. - У великих кількостях вони накопичуються у хмарах. Коли хмара, в якої
більше частинок (+), проходить поблизу хмари, в якої більше частинок (-),
між ними проскакує іскра. Тоді в повітрі виникає дуже сильний
короткочасний струм(розряд) – блискавка. - Вона так розігріває навколишнє повітря, що воно швидко розширюється і
породжує звук, що так лякає людей, - грім. Отже, не слід боятися грому, а
блискавки, яка його породжує.
- З блискавкою жарти дуже погані. Вдарить у віковий дуб – рознесе його на
шматочки, влучить у сарай чи копицю сіна – викличе пожежу.
Тому люди винайшли блискавковідвід.
- Дуже небезпечною є кульова блискавка (у вигляді кулі). Вона буває
червоного, жовтого, сліпучо-білого кольору. Вона пересувається у різних
напрямках. Не намагайся її відігнати, не тікай від неї, бо струменем повітря
ще більше наблизиш її до себе. Непорушно стій на місці. Якщо наблизиться
до обличчя – подуй на неї, і вона відлетить убік. Негайно поклади трубку,
якщо розмовляєш по телефону.
Вчитель:
- Яких правил безпечної поведінки потрібно дотримуватись під час грози?
(Діти зачитують по-черзі).
- Не купайся і не плавай у воді. З початком грози негайно виходь на берег.
- Якщо ти вдома – мерщій закривай усі вікна і двері, вимкни усі
електроприлади.
- Якщо перебуваєш далеко від дому, то зайди до найближчого приміщення –
магазину, школи, аптеки, бібліотеки і т. д.
- Не можна бігти під час грози, бо пітна шкіра і швидкий рух притягують
блискавку.
- Ні в якому разі не користуйся телефоном. Вимкни його.
- Якщо гроза застала в лісі, не ховайся під високе дерево, бо блискавка
намагається долетіти до землі якомога швидше, тому шукає
Найвищий предмет. В такому разі надійною схованкою будуть кущі або
низькі дерева.
- Якщо гроза застала на велосипеді або з батьком на мотоциклі, - залишіть і
відійдіть в сторону на 20-30м.
- Якщо в автомобілі – зачиніть вікна, опустіть антену радіоприймача донизу і
перечекайте негоду.
- Якщо знаходишся в полі, то не лягай на мокру землю, не заривайся в
скирту. Краще знайди канаву, ярок і присядь на носочках(навшпиньки).
- А якщо сталась вже біда, і людину вдарила блискавка, що тоді робити?
-8-
- Роздягнути, облити голову холодною водою, обгорнути тіло теж холодною
тканиною. Викликати швидку допомогу. Робити штучне дихання через носову
хустинку
Тихесенько вітер віє,
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють.
Між ярами над ставами
Верби зеленіють…
- Діти, вітер – це добре чи погано? (І добре, і погано).
- Коли добре? - Коли тепленький, легенький.
- Берізці та вербі коси чеше.
- З допомогою вітру працюють млини.
- А коли вітер – це погано?
- Коли сильно дме.
- Коли обриває листя.
- Коли завдає шкоди садам - обриває цвіт на фруктових деревах.
- Коли псує зачіску.
- Кола скидає з голови капелюшка і т.д.
- Як утворюється вітер?
(Учень розповідає вірш):
- Нагрілося повітрячко, угору полетіло.
Своє тепленьке містечко для друзів залишило.
А інше – десь замерзло так, що аж тремтіти стало.
У теплі сонячні місця хутчіш воно помчало.
Летить, холодне, пил мете, аж вітер підіймає.
Де пролетить повітря те – там вітряно буває
- Отже, коли стикається холодна повітряна течія, що рухається зверху вниз, з
теплою, що рухається знизу вверх, утворюється вітер.
- А яких вітрів слід боятися?
(Урагани, смерчі).
- Що ви знаєте про смерч?
- Його ще називають тромбом, торнадо. Це також вітер, але він у багато
разів сильніший, ніж звичайний. Смерч – це потік повітря заввишки до 1,5 км,
закручений у величезну вирву-лійку, яка обертається, мов дзиґа, й затягує в
себе все, що трапиться на шляху – дерева, худобу, людей, машини і т.д.
- Смерч пролітає з великою силою і швидкістю. Особливо він з'являється
там, де є рівнини, нема лісів, лісосмуг. Вони приносять багато лиха: рвуть
лінії передач, залишають без світла цілі міста, села, топлять судна.
- Тому ніколи не можна потрапляти у його вихор, не стояти під високим
деревом, поблизу ліній електропостачання. Заховатися у виямок, у підвал,
не виходити на рівнинну поверхню.
Діти, чи було вам цікаво на уроці?
- Про які стихійні лиха ви дізнались?
- Чи винні інколи люди в тому, що земна краса перетворюється на страшну
стихію?
- Якими б кольорами ви намалювали красу (добро)?
- Якими б кольорами намалювали стихію? (зло)?
- Що вас найбільше схвилювало?
Будьте уважними та обережними!
Надішліть мені ваші малюнки до сьогоднішнього уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар